Stablecoins rammer racerbanen.
San Francisco-baserede Coinbase og det britiske Formel 1-team Aston Martin Aramco offentliggjorde en sponsoraftale torsdag, hvilket gør USA’s førende crypto-udveksling til holdets officielle sponsor.
Coinbases branding vil blive vist på Aston Martins AMR25-bil og på racersdragterne af Fernando Alonso og Lance Stroll under den 75. Formel 1-verdensmesterskabssæson som en del af aftalen.
Aftalen er særligt bemærkelsesværdig, fordi det ikke-offentliggjorte beløb i aftalen bliver betalt i USDC.
“Aston Martin havde muligheden, og da de blev spurgt, valgte de at blive betalt fuldstændigt i USDC, fordi de ser fordelene,” sagde Coinbases marketingdirektør, Gary Sun, til Decrypt i et interview.
Stablecoins tilbyder typisk fordele i forhold til traditionelle midler, herunder lavere og grænseoverskridende transaktionsomkostninger.
“[Aston Martin] er også ved at være på vej som en primær institutionel kunde, hvilket gør dette til meget mere end bare et markedsføringssamarbejde,” sagde han.
Mens Coinbase ikke fremmer stablecoins over andre kryptoaktiver, forklarede Sun, at brugen af USDC tilbyder større effektivitet og hastighed for transaktioner i stor skala.
“Vi er glade for at betale partnere i enhver form for krypto, de vælger,” sagde Sun. “Partnere vælger visse aktiver baseret på, hvordan det passer ind i det større billede.”
Kryptos tilstedeværelse i Formel 1 er ikke ny.
I juni 2021 underskrev Crypto.com en flerårig aftale med F1. Denne sponsorering blev fulgt af en anden i februar 2022, da Crypto.com indgik en ni-årig aftale til en værdi af 100 millioner dollars med Formula 1 og sikrede navnerettighederne til Miami Grand Prix.
I december 2024 fornyede F1 sin aftale med Crypto.com og udvidede kryptobørsens tilstedeværelse i sporten.
I henhold til aftalen vil løbet officielt være kendt som Formula 1 Crypto.com Miami Grand Prix og bruge kryptovalutabørsens branding.
Individuelle racerhold har også indgået brandingaftaler, hvilket har øget kryptos synlighed på banen.
