Overskrifter

SEC og CFTC krypto samarbejde? Regulatorer drøfter genoplivning af fælles rådgivende udvalg.

SEC og CFTC krypto samarbejde? Regulatorer drøfter genoplivning af fælles rådgivende udvalg. SEC og CFTC krypto samarbejde? Regulatorer drøfter genoplivning af fælles rådgivende udvalg.

Følgende rapporter hævder, at den amerikanske børstilsynsmyndighed (SEC) og Kommissionen for Handel med Fremtidskontrakter (CFTC) er i diskussioner om at samarbejde om kryptoreguleringer i lyset af deres nye tilgang under Trumps branchevenlige administration.
SEC og CFTC drøfter samarbejde
Onsdag aften afslørede FOX Business-journalisten Eleanor Terret, at den amerikanske SEC og CFTC drøfter deres muligheder for effektivt at samarbejde om kryptoreguleringer, da en klar ramme for digitale aktiver bliver “en top prioritet” for agenturerne.
Ifølge Terret overvejer de regulerende myndigheder at genindføre diagrammet for CFTC-SEC’s fælles rådgivende udvalg, som har ligget stille i over et årti. Det Fælles Rådgivende Udvalg for Nye Reguleringsmæssige Problemer blev etableret i 2010 af CFTC’s og SEC’s chefer, Gary Gensler og Mary Schapiro.
Det fælles udvalg havde til formål at udvikle anbefalinger om igangværende emner relateret til begge agenturer, herunder nye reguleringsmæssige risici, deres betydning for investorer og markedsdeltagere samt agenturernes bestræbelser på reguleringskoordination.
CFTC’s beskrivelse af det inaktive fælles rådgivende udvalg. Kilde: Eleanor Terret på X
I november 2024 opfordrede CFTC’s fungerende formand, Caroline Pham, til at genoplive det fælles rådgivende udvalg og antydede, at det ville signalere den nye samarbejdsorienterede tilgang til regulering af kryptoindustrien.
Jeg ser frem til fremtiden, og jeg håber, at både CFTC og SEC næste år vil træffe foranstaltninger for at genindføre chartret for CFTC-SEC’s Fælles Rådgivende Udvalg om Nye Reguleringsmæssige Problemer, som har ligget stille de seneste ti år. Det vil være et stærkt signal om en ny amerikansk reguleringspraksis, der er samarbejdsorienteret og kooperativ.
Amerikanske agentskabers kryptoreguleringsindsats
Den potentielle genoplivning af det fælles rådgivende udvalg følger de igangværende ændringer i de amerikanske reguleringsmyndigheder. Efter at Gary Gensler forlod SEC, oprettede agenturets fungerende formand, Mark Uyeda, Crypto Task Force.
Taskforcen, ledet af industrievenlige kommissær Hester Peirce, blev etableret for at gennemgå agenturets tilgang til håndtering af digitale aktiver og skabe et “omfattende og klart” reguleringsmæssigt rammeværk. Derudover forventes det, at det vil følge en “mere behagelig og mindre risikabel” tilgang end den, som Kommissionen har haft i det sidste årti.
Kommissær Peirce fortalte for nylig Bloomberg Crypto, at reguleringsagenturet “prøver at vende tilbage til en vej, hvor vi virkelig bruger vores andre værktøjer til at lave politik”, efter flere års brug af håndhævelsessager som “en måde at lave reguleringspolitik” på.
Imidlertid har USA’s præsident Donald Trump for nylig nomineret pro-krypto Brian Quintenz til at lede CFTC. Quintez var CFTC-kommissær under Trumps første administration og er nu chef for politik hos Andreessen Horowitz’s (ai16z) kryptodivision.
I et indlæg på X udtalte han, “CFTC spiller en afgørende rolle i at opretholde robuste afdækning- og prisdannelsesmarkeder, som er misundt af hele verden.” Og han antydede, at agenturet er “godt rustet til at sikre, at USA fører an i verden inden for blockchain-teknologi og innovation.”
Flere branchefigurer, herunder Ripple’s administrerende direktør Brad Garlinghouse og Strategy’s formand Michael Saylor, udtrykte begejstring over nomineringen. Imens lykønskede kommissær Peirce Quintez og tilføjede, at hun “ser frem til mere SEC-CFTC-samarbejde. Sidst var det Dodd-Frank Lovens Titel VII. Denne gang krypto.”Bitcoin (BTC) handles til $96.001 på en uges diagram. Kilde: BTCUSDT på TradingView.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *