USA’s præsident Donald Trumps administration kan muligvis droppe planer om en formel “Crypto Council” til fordel for en række uformelle topmøder med en skiftende gruppe af branchefolk. Ændringen, der først blev rapporteret af Unchained Crypto den 13. februar, menes at afspejle både strategiske politiske overvejelser og et forsøg på at dæmpe voksende interne spændinger på tværs af den digitale værdipapirbranche.
Crypto-rådgivning på standby, topmøder i spil
Ifølge Unchained, tre anonyme kilder, der er fortrolige med administrationens beslutningsprocess, afslørede, at disse foreslåede topmøder sandsynligvis vil behandle forskellige politiske emner, der spænder fra bank og betalinger til datacentre og Bitcoin (BTC) mining.
I en del af sin rapport udtalte Unchained: “Trump-administrationen lancerer måske ikke alligevel et formelt ‘kryptoråd’. I stedet vil Det Hvide Hus sandsynligvis samle en skiftende gruppe af krypto-ledere til en række ‘topmøder’ om specifikke kryptopolitiske emner, ifølge tre kilder, som er fortrolige med beslutningsprocessen.”
Det er stadig uklart, hvor mange topmøder Det Hvide Hus overvejer, eller præcis hvornår de vil finde sted. To af kilderne fortalte Unchained Crypto, at brancheorganisationer har bidraget med input til potentielle formater og diskussionsemner.
Udsigten til disse ad hoc-topmøder synes at stamme fra Trump-teamets ønske om at undgå stridigheder inden for det brede krypto-økosystem. Branchespillere er i stigende grad delt op i fraktioner, herunder “Bitcoin-maksimalister”, tilhængere af decentraliseret finans (DeFi), tilhængere af centraliserede børser og andre med forskellige visioner for integration med traditionel finans.
Mange i den digitale værdipapirbranche havde tidligere forventet lanceringen af en “præsidentiel rådgivergruppe for digitale aktiver (kryptorådet).” Den forventning blev næret af et indlæg fra præsident Trump på Truth Social i december, hvor han beskrev planer om en rådgivende gruppe “bestående af prominente personer fra kryptoindustrien.”
Under det oprindelige forslag skulle krypto- og AI-czar David Sacks fungere som formand, og den tidligere kongreskandidat Bo Hines skulle fungere som administrerende direktør. Mens Hines har holdt en lav profil siden december, fortalte en unavngivet kilde Unchained, at han har haft møder med lovgivere og lobbyister i Washington for at vurdere alternativer. Ifølge den samme kilde kunne topmøderne over for offentligheden blive forklaret som “en oplagt måde at lade Amerikas skarpeste hoveder udtale sig om deres ekspertområder.”
Ikke alle ser skiftet som rent strategisk. I Unchained’s dækning udtrykte en unavngivet person skepsis: Topmøderne kan være “rent en måde at undgå konflikt på” og kunne tillade Trump at indhente intern information “han kunne bruge til at tjene penge for sig selv.” En anden kilde beskrev Trumps personlige kryptoventures, herunder TRUMP memecoin og deltagelse i World Liberty Financial, som “en pinlighed.”
Kun sidste uge læk…
Trump kan bytte krypto-rådet ud med topmøder – Insider beskylder Ripple.
Trump kan bytte krypto-rådet ud med topmøder - Insider beskylder Ripple.
