Overskrifter

Trump vil have al Bitcoin mined i USA – Hvad betyder det for miljøet?

Trump vil have al Bitcoin mined i USA - Hvad betyder det for miljøet? Trump vil have al Bitcoin mined i USA - Hvad betyder det for miljøet?

Ankomsten af præsident Donald Trumps anden embedsperiode har injiceret ny fremdrift i kryptoindustrien, hvilket har øget Bitcoin til en all-time high på næsten $109.000 og lover venlige politikker for en industri, der typisk er vant til at kæmpe mod hårdføre amerikanske lovgivere og myndigheder.
Bitcoin-minedrift står også foran en boom under præsident Trump, som sidste år lovede at udvinde alle resterende Bitcoin i USA. Men på trods af hans støtte til sektoren antyder industriansvarlige, at præsident Trumps laissez-faire tilgang til klimaproblemer kunne give en fripas til en minedriftsindustri, der i årevis har haft svært ved at reducere sit kulstofaftryk.
“Jeg tror, det er sikkert at sige, at Trumps administration vil betyde mindre kontrol med Bitcoin-minedriftsindustrien i USA,” sagde Alex de Vries – en anti-mining-aktivist, energianalytiker og grundlægger af Digiconomist – til Decrypt.
Trumps tilbagevenden til Det Hvide Hus kom med en omfattende tilbagerulning af præsident Bidens omfattende klimareguleringer og en tilsagn om at bruge “den største mængde olie og gas af noget land på Jorden,” sagde Trump i sin indsættelsestale sidste måned.
Lee Zeldin, tidligere kongresmedlem fra New York og Trumps nominerede til at lede Miljøbeskyttelsesagenturet, sagde også kort tid efter januars skovbrande i Californien, at den føderale regulator ikke er forpligtet til at regulere kuldioxidemissioner.
“Det var ikke en afgørelse fra Højesteret, at hvis der var en brand i 2025 i Californien, og den brand udgjorde en fare for mennesker… så aktiverer det EPA til at regulere kuldioxid. Der er bare mere til det,” sagde Zeldin.
Givet Trump-administrationens tidlige signaler om, at EPA måske ikke er særlig fokuseret på miljøbeskyttelse som helhed, er det endnu mindre sandsynligt, at der vil blive rettet meget regulatorisk opmærksomhed mod virkningerne af Bitcoin-minedrift.
“Det er en dræber. Vi var håbefulde om, at Biden-administrationen i det mindste ville lytte til os, men nu hvor Donald Trump er tilbage i Det Hvide Hus, virker det håbløst,” fortalte Jackie Sawicky, den texanske borger bag National Coalition Against Cryptomining, Decrypt. “Han har sat en person i spidsen for EPA, som tilsyneladende ikke ønsker at håndhæve miljøbeskyttelse.”
Bitcoin-minedrift har længe været en kontroversiel praksis. Bevis-for-arbejde-netværk som Bitcoins kræver kraftfulde computere, der arbejder 24/7 for at sikre blockchain’en – og kravene vokser kun over tid. Skalaen af denne elforbrug spores i terawatt-timer (TWh), en enhed for energi lig med en billion watt i timen.
Ifølge Cambridge University forbruger Bitcoin-netværket cirka 174 TWh – rundt regnet samme størrelsesorden som den samlede energiforbrug i Egypten eller Sydafrika.
USA kan i øjeblikket prale af over en tredjedel af verdens samlede Bitcoin-minedriftsindustri, hvilket industrideltagere hævder har gjort sektoren renere og mere gennemsigtig.
“Øget Bitcoin-minedrift i USA kan være en nettogevinst sammenlignet med mere uigennemsigtige jurisdiktioner som Kasakhstan,” sagde Shanon Squires, chef for minedrift hos Compass Mining, til Decrypt. Virksomheden tilbyder hosting og operationelle tjenester til Bitcoin-minedrift.
“Wolfie Zhao, leder af forskning hos TheMinerMag, sagde også, at dynamikken ved Bitcoin-minedrift i høj grad ikke påvirkes af Trumps klimapolitikker.
“Bitcoin-minedriftens energiforbrug drives grundlæggende af markedets kræfter – primært elektricitetsomkostninger og profitabilitet,” sagde Zhao til Decrypt. “De hælder naturligt mod billig energi, som i stigende grad omfatter vedvarende energikilder.”
Men hvis USA formår at få en større andel af Bitcoin-minedriftsmarkedet, som Trump har til hensigt, kan fraværet af juridiske beskyttelser under præsident Trump resultere i en mere uigennemsigtig minedriftsindustri, der står over for færre krav om åbenhed end nogensinde før.
I 2022 foreslog senator Edward Markey (D-MA) et lovforslag, der søgte at pålægge minearbejdere, der forbruger over 5 megawatt elektricitet, at offentliggøre energikilderne. Eksperter antyder, at den politiske vilje til lignende tiltag simpelthen ikke vil være der i de næste fire år.
”Biden forsøgte endda at lægge en minedriftsafgift ind i sit budget,” sagde de Vries. ”Det nåede aldrig igennem, men vi behøver ikke engang forvente den slags indsats fra Trump.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *